mandag den 24. oktober 2011

Marengslagkage med brombær

Det er ved at være et stykke tid siden, jeg har afprøvet en ny opskrift. Jeg har det med at bruge det kendte, når det nu smager godt! Men i efterårsferien fik jeg afprøvet ikke mindre end 4 nye opskrifter. Jeg vil blogge om dem i dette og de næste indlæg

Jeg prøvede først marengslagkage. Hvor jeg har den fra, husker jeg ikke - jeg fandt den i skuffen. Opskriften har jeg lavet lidt om på. Den smager godt og er anderledes pga bundene



Marengs
6 æggehvider
saft fra en halv citron
250 g sukker

Chokoladeovertræk
300 g mørk chokolade (jeg brugte Odense)

Blåbærskum
7 dl fløde
100 g brombær (optøede eller friske)

En bakke brombær til pynt


Fremgangsmåde
Bland æggehvider, citronsaft og sukker og pisk det godt og længe (15 min). I den oprindelige opskrift stod der, at det skulle piskes over vandbad, indtil sukkeret var opløst. Det var overhovedet ikke nødvendigt. Det blev fint opløst ved den almindelige piskning

Der tegnes 5 cirkler med en diameter på 24 cm. på 3 stykker bagepapir. Marengsmassen fordeles på disse 5 cirkler i et tyndt lag på ca 0,5 - 1 cm.

Bages i ovnen i 1 time på 125 gr
Lad dem stå til de er afkølede

Chokoladen smeltes over vandbad eller i mikroovn. Der smørres et tyndt lag ud på hver marengsbund

Fløden piskes. De 100 g brombær blendes og tilsættes flødeskummet

Læg marengsbund og brombærflødeskum skiftevis. Afslut med et lag brombærflødeskum øverst. Pynt med friske brombær


Må lige vise jer et billede af de smukke brombær

3 kommentarer:

  1. Ummm ser lækker ud !!!

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. Hvor ser den lækker ud - den skal jeg afgjort have afprøvet indenfor overskuelig fremtid - jeg elsker marengs;-)
    Den er hermed på listen:-)

    Mange hilsner fra

    Anne.

    SvarSlet
  3. Kager skal der til: smager også lækkert!

    LaTascha: Det må du endelig gøre. Er også marengs tilhænger ;-)

    SvarSlet