torsdag den 21. februar 2013

Lækre amerikanske cookies med chokolade

Okay! Har så fundet endnu en opskrift, der skriger på at blive delt ud i kageverdenen



Jeg vil dog advare imod dens yderst vanedannende smag og ja - jeg taler af personlig erfaring ;-)
Crunchy i kanten, lidt hård når du sætter tænderne i, men dejlig blød indeni og smagen.....er skøn
Du kan variere med den chokolade, som du foretrækker eller blande lidt nødder i


Opskrift på cookies ca 16 stk.
260 g mel
1/2 tsk natron
140 g smør
115 g sukker
90 g brun farin
2 tsk vaniljeessens
1 tsk salt
1 æggeblomme
1 æg
3 dl hakket chokolade

1. Mel og natron blandes i en skål og sættes til side
2. 100 g smør smeltes i en gryde. Når smørret er smeltet, holdes det på varmen yderligere 1-3 min., indtil det har en nøddeagtig aroma
3. Smørret hældes i en skål. De resterende 40 g smør tilsættes. Rør rundt indtil smørret er smeltet
4. Tilsæt sukker, farin, salt og vaniljeessens. Pisk godt
5. Æg og æggeblomme tilsættes. Pisk indtil det hele er blandet godt sammen og der ikke er sukkerklumper
6. Lad blandingen stå 3 min., rør herefter i 30 sek. Dette gentages 2 gange mere, indtil blandingen er tyk, blank og glat
7. Mel og natron blandes i. Rør ikke for længe, det skal kun lige blandes sammen
8. Bland forsigtigt chokoladen i
9. Fordel kagerne på to bagepapir med 8 på hver. Jeg synes, at det nemmest, at forme kagerne med fingrene
10. Kagerne bages i 10-14 min. ved 190 gr, til de er let gyldne i kanterne og let hævede. Hold godt øje med dem, da de bliver hårde, hvis de bliver bagt for meget
11. Kagerne køles af på en bagerist

Ingen kommentarer:

Send en kommentar