fredag den 3. august 2012

Citrontærte med hindbær

Jeg er ikke så meget for kager med citrusfrugt smag, så derfor var det også med blandede holdninger, jeg bagte denne tærte. Det er jo irriterende at bruge tid på noget, hvis man så ikke kan lide det efterfølgende ;-)
Tiden er fløjet af sted og nu melder arbejdsdagen sig snart igen, men denne tærte bagte jeg i forbindelse med, at jeg gik på sommerferie for snart 4 uger siden, men bedre sent end aldrig, så her får I billeder og opskrift



Opskrift på citrontærte med hindbær (8-10 stk kage)
Mørdejsbund
250 g hvedemel
1 knivspids salt
150 g stuetemp smør
50 g flormelis
1 æg


Mørdejen laves ved at ælte alle ingredienserne sammen.


Når jeg ruller mørdej ud, bruger jeg samme trick som ved hindbærsnitter, og ruller dejen ud mellem 2 stykker bagepapir. Fordelen ved dette er, at dejen ikke går i stykker og at den ikke sidder fat på bord eller kagerulle.

 Mørdejen lægges i en smurt tærteform. Den dækkes med film og sættes på køl i køleskabet 30 min


Dejen dækkes efterfølgende med bagepapir og der fyldes ris, bønner eller salt ovenpå. Dette gøres for at undgå, at dejen hæves op. Dette kaldes for "at bage blindt"
Bunden bages ved 200 gr i 15 min og skal derefter køles af

Citroncreme
1/2 vaniljestang
100 g sukker
2 citroner
2 æg
1 æggeblomme
2 dl fløde

Vaniljestangen flækkes og kornene skrabes ud. De blendes sammen med sukker i en blender. Frugtkødet fra citronerne skæres i små stykker. Det kommes i blenderen sammen med æggene og blendes.



Fløden tilsættes og der røres hurtigt rundt
Citroncremen hældes i den afkølede tærtebund og den bages ved 150 gr i 30 min (til cremen har sat sig). Kagen skal derefter afkøles







Marengs
3 bg past æggehvider
250 g sukker
få dråber hvidvinseddike

Friske hindbær


Æggehvider, sukker og eddike piskes stift og fordeles over citrontærten


Bag kagen, indtil marengsen begynder at blive gylden 


Og ja - jeg kunne faktisk godt lide den og den gik også rent ind hos mine kollegaer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar