mandag den 6. august 2012

Strikkekurv/toturial


 

Denne kage er lavet til min søde og dejlige veninde Gitte. Egentlig har hun først fødselsdag d. 19/8, men har valgt at fejre dette nu sammen med hendes skønne datter, Helene. Gitte er født dagen før mig, hvilket jo gør, at jeg kan mobbe hende med, at hun er ældst ;-) Gitte elsker at strikke og er vildt dygtig til det. Hun har flere gange gjort mine strikke projekter færdige og er altid glad og imødekommende. Derfor besluttede jeg for at overraske hende og lavede denne kage til hende, som hun kan servere for sine gæster
Kurven er bygget op omkring en banankage, se nedenstående tutorial. Garnnøglerne er store hjemmelavede trøffelkugler overtrukket med fondant"ruller". Strikkepindene i bambus, som Gitte foretrækker at strikke med, er lavet med de små pinde, som man bruger til cakepops. De er overtrukke med fondant

Tutorial på flettet kurv


Jeg har brugt brun fondant, min sugargun og Bake Easy, som æltes ind i fondanten, så fondanten er nemmere at trukke gennem sugargun'en


Jeg starter med at lave de lodrette "grene". De skal være tykkere end de vandrette, som bruges til at flette. Husk at du skal have et lige antal ellers vil fletningen ikke gå op. Jeg har rullet den i hånden og de er blot trykket ind mod chokoladeganachen

De efterfølgende "grene" er trykket ud med min sugargun. Du kan også rulle dem i hånden, da jeg ikke synes, at det gør noget, at de har forskellig tykkelse. "Grenene" sættes på som vist. Bemærk at de ikke går bagom de lodrette "grene" men blot hen til

Næste lag skal ligge forskudt af den foregående


Øverst har jeg snoet 2 "grene" om hinanden og limet den på med past. æggehvide

Vil lige nævne at jeg næste dag var godt øm i min ene håndflade af at trykke alle de "grene" ud ;-)

1 kommentar:

  1. Rigtig sød kurv med garnnøgler. Dejligt at kunne glæde og overraske en kær veninde med så flot en kage som også fortæller en lille historie

    SvarSlet